See other templatesموسسه خیریه بهنام دهش پور

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Rating 0% (0 Votes)
پرسش و پاسخ‌های متداول
Raiting: 1 out of 5 based on 0 reviews.

زینگ و انواع آن

زینک ورقی فلزی، پلاستیکی یا کاغذی با ابعاد مشخص است که در لیتوگرافی طرح مورد نظر برای چاپ را روی آن کپی می‌کنند و در چاپ افست از آن استفاده می‌شود. زینک نام مصطلحی در صنعت چاپ در ایران برای معادل Printing Plate يا به طور خلاصه Plate از زبان انگلیسی است. در انگلیسی زینک (به انگلیسی:Zinc) به معنای فلز «روی» است.

انواع زینک‌ها (پلیت)
    •    پلیت‌های دیازو
    •    پلیت‌های فتوپلیمر این دو نوع پلیت با لایه‌ای از ترکیبات مواد آلی پوشش داده می‌شوند و عموما برای تیراژهای چاپی بالا بکار گرفته می‌شوند.
    •    پلیت‌های هالید نقره
که بنا به نوع پوشش و مورد مصرف به سه دسته تقسیم می‌شوند:
الف) پلیت هالید نقره معمولی که با لایهٔ حساس به نور، مشابه فیلم‌های عکاسی پوشش داده می‌شود.
ب) پلیت هالید نقره با پایهٔ فیلم (پلیت پلی‌استری) که عموما در چاپ تک رنگ کاربرد دارد.
ج) پلیت هالید نقره با پایهٔ فلزی که فقط برای سیستم‌های خروجی مستقیم پلیت (ctp) کاربرد دارد.
    •    پلیت‌های دو فلزی
که دارای یک لایهٔ پلیمری از قبل حساس شده هستند. دو نوع شناخته شده تر آن عبارتند از:
الف) پلیت‌های با روکشی مسی بر روی فولاد ضد زنگ یا آلومنیوم
ب) پلیت با روکش کرم روی مس
    •    پلیت‌های الکترواستاتیکی
پلیت‌های الکترواستاتیکی نیز بر دو نوع هستند:
الف) پلیت با ترکیبات معدنی و غیر آلی نور رسانا
ب) پلیت‌های با ترکیبات مواد آلی نور رسانا
    •    پلیت‌های افست خشک (بدون آب)
که فقط در ماشین چاپ افست خشک (بدون آب) استفاده می‌شوند. استفاده از این نوع پلیت‌ها نیاز به مرکب ویژه دارد.
    •    پلیت‌های زدودنی
که به صورت دیجیتالی حساس می‌شوند(نیازی به طی مراحل شیمیایی ندارد) و در دو نوع پایهٔ فلزی و پلی استر ی عرضه می‌شوند.
    •    پلیت‌های حساس به حرارت
مراحل حساس نمودن و ظاهر کردن این پلیت‌ها کاملا شبیه به تهیه فیلم لیتوگرافی با دستگاه ایمیج ستر می‌باشد.

لمپوست بنر چیست؟

لمپوست بنر، گونه‌ای جدید از المان تبلیغاتی است که از میله‌های مستطیلی در ابعاد یك متر در سه متر تشکیل شده و پس از نصب در محل مورد نظرامکان نصب پارچه تبلیغاتی را فراهم می سازد این سازه تکنولوژی جدیدی در بحث تبلیغات محسوب می شود که از مدتی پیش توسط سازمان زیباسازی در شهر تهران مورد استفاده قرار گرفته و امکان اجرای تبلیغات در ابعاد محلی را نیز فراهم می‌کند. با توجه به کم هزینه تر بودن لمپوست بنر در مقایسه با انواع دیگر المان‌های تبلیغاتی، طیف بیشتری از افراد قادر به استفاده از این فضای تبلیغاتی می باشند تا جایی که اشخاص با مشاغل خرد نیزبه راحتی قادر به تبلیغات خدمات و کالاهای خود در مقیاس های محلی خواهند بود.

انواع مختلف بروشور و کاتالوگ

طراحی کاتالوگ و بروشور z fold

بروشور ۳ لت آکاردئونی

طراحی کاتالوگ و بروشور letter tri fold

بروشور ۳ لت

طراحی کاتالوگ و بروشور half bi fold

بروشور ۲ لت

طراحی کاتالوگ و بروشور flat

بروشور یا تراکت یک رو و یا دو رو

طراحی کاتالوگ و بروشور 4 panel gate fold

بروشور دروازه ای ۴ لت

طراحی کاتالوگ و بروشور gate fold

بروشور دروازه ای ۳ لت

طراحی کاتالوگ و بروشور accordian fold

بروشور ۴ لت (و یا چند لت) آکاردئونی

طراحی کاتالوگ و بروشور 4 panel roll fold

بروشور ۴ لت

طراحی کاتالوگ و بروشور booklet catalog nofold

بروشور چند صفحه یا کاتالوگ

طراحی کاتالوگ و بروشور table tent

بروشور ایستاده رومیزی

طراحی کاتالوگ و بروشور french fold

بروشور نقشه ای

طراحی کاتالوگ و بروشور double parallel fold

بروشور ۴ لت پاکتی

بروشور چیست؟

به معنای جزوه و دفترچه است و به محصولی گفته می شود که توضیحات جامع و کاملی در مورد یک موضوع یا فرایند ارائه کند، این توضیحات معمولاً با مجموعه ای از تصاویر همراهی می شود.
بروشور غالباً دارای جلد (رو و پشت) و فاقد فضای قابل توجه در عطف است و به صور گوناگون صحافی و ارائه می شود.
ویژگی منحصر به فرد بروشور (که در کمتر محصول گرافیکی دیگری به چشم می آید) قابلیت تغییر ابعاد در هنگام ارائه و استفاده است. بدین معنی که در هنگام ارائه یک بروشور، این امکان وجود دارد که ابعاد آن 20×10 سانتیمتر باشد ولی در هنگام استفاده از آن، ممکن است ابعاد این محصول به 20×60 سانتیمتر افزایش یابد. این ویژگی به طراح اجازه می دهد حجم بسیار زیادی از اطلاعات بصری را بدون ایجاد آشفتگی و ازدحام در محصول بگذارند و به مخاطب ارائه دهد (ویژگی ای که بعنوان مثال در پوستر امکان پذیر نیست) از سوی دیگر بروشور معمولاً توسط عامل توزیع به مخاطب ارائه می شود و غالباً در کنار رقیب قرار ندارد (به استثنای نمایشگاه های تخصصی و عمومی، کمتر اتفاق می افتد شما بطور همزمان دو یا چند بروشور از موضوعات گوناگون را در یک لحظه دریافت کنید.)
همراه بردن بروشور توسط مخاطب (ولو برای مدتی کوتاه) این اجازه را به آن می دهد تا زمان بیشتری نسبت به دیگر انواع گرافیک جهت انتقال پیام در اختیار داشته باشد.

از آنجا که بروشور در حکم یک نقشه راهنما در ارتباط با موضوع مورد توضیح است، دقت مخاطب نسبت به مطالب منعکس شده در آن نیز بیشتر خواهد بود. در عین حال با توجه به کم حوصلگی مخاطبان عصر رایانه و توقع انتقال سریع مطلب، بروشور بیشتر برای کالاهای مصرفی و موضوعات خدمات ضروری می تواند پاسخگو باشد. قطع متداول بروشور (حداقل در ایران) بطور معمول حدود A4 و یا A5 است.

در توجیه کاربرد بیشتر این قطع، باید به دور ریز کمتر کاغذ (مقوا) مصرفی اشاره کرد. در غیر این صورت بسته به موضوع و مخاطب، حجم عناصر بصری (میزان تصاویر و نوشتار) ابعاد و اندازه ی آن، قابل تعیین و تعریف است. بروشور عمدتاً به یکی از اشکال زیر طراحی و ارائه می شود:

الف- بروشورهای لتی (به هر برگ بروشور که به برگ دیگر اتصال دارد، یک لت گفته می شود.)
ب- بروشورهای فرمی
پ- بروشورهای اسلیپ کیس

بروشورهای لتی، بروشورهایی هستند که صفحات آن بر روی هم تا می خورند و در نهایت بروشور بصورت مجموعه ای از صفحات تا شده (روی جلد، پشت جلد و صفحات داخل) در اختیار مخاطب قرار می گیرد. ویژگی اصلی این بروشورها این است که نیاز به دوخت صفحات به یکدیگر نداند و صحافی آنها با خطوط تاخور انجام می پذیرد. نحوه ی تا خوردن صفحات بر روی هم ممکن است بصورت رو به پشت باشد که در این صورت بروشور، آکاردئونی گفته می شود. حالت دوم تا خوردن به این صورت است که یک صفحه بر روی صفحه کنار خود تا شده، سپس دو صفحه بر روی صفحه کناری تا می شوند و این حرکت در همان جهت تاخور اول ادامه پیدا می کند. این بروشورهای لتی را می توان دربی یا تودلی نیز گفت. در حالت آکاردئونی پهنای لت ها معمولا هم اندازه تعیین می شوند ولی در حالت تودلی معمولا لت هایی که بر روی لت دیگری تا می شوند در پهنا کمی کوچکتر تعریف می شوند، این امر بدلیل جلوگیری از قوس برداشتن و به اصطلاح شکم کردن بروشور به هنگام تا خوردن و بسته شدن است.
علاوه بر دو حالت ذکر شده در نحوه ی چیدمان صفحات بروشورهای لتی، شیوه های ابتکاری دیگری نیز قابل ارائه هستند که ممکن است تلفیقی از یکدیگر باشند. (از جمله مواردی که تعیین کننده ی انتخاب حالت لتی یا فرمی است تعداد صفحات و محل ارائه بروشور است، بروشورهایی را که دارای تعداد صفحات کمی هستند و معمولاً در نمایشگاه ها ارائه می شوند، به حالت لتی طراحی و عرضه می کنند).
در بروشورهای فرمی، حالت چیدمان صفحات مانند نشریه یا کتاب است. به عبارت دیگر تفاوت عمده ی بروشورهای فرمی و بروشورهای لتی در این است که در بروشورهای فرمی صفحات در قسمت عطف به یکدیگر متصل اند و دیدن تمام صفحات در کنار یکدیگر امکان پذیر نیست، در حالی که در بروشورهای لتی شما غالبا امکان دیدن نیمی از صفحات بروشور را در یک دید خواهید داشت. بروشورهای فرمی در بیشتر موارد ته دوخت می شوند و این دوخت معمولا با مفتول های فلزی (منگنه) انجام می گیرد. بروشور معمولا دارای جلد است و بویژه در حالت لتی باید روی جلد و پشت جلد آن جدای از نحوه تا خوردن، توسط ایجاد فضای لازم قابل تشخیص باشند. عواملی که در روی جلد قید می شوند عبارتند از: نام موضوع، نشانه ی آن موضوع، تصویر یا تصاویر مرتبط که می توانند جنبه ی مفهومی و نیز تزئینی داشته باشند و نهایتاً شعار تبلیغاتی. در روی جلد معمولاً نشانی (ولو مختصر) قید نمی شود و توضیحات نوشتاری متن مطلقاً نباید از روی جلد آغاز شود. پشت جلد نیز محل قرار گیری نشانی و در بسیاری موارد تکرار عنوان موضوع و نشانه است. باید دقت داشت که در اکثر موارد و بطور معمول، اندازه ی عنوان و آرم در پشت جلد کوچکتر از اندازه ی آنها در روی جلد است
.
محل قرار گیری عوامل بصری ذکر شده را موضوع کار مشخص می کند ولی در غالب موارد عنوان در پایین نشانه قرار می گیرد و در پشت جلد مجموعه نشانه و عنوان، و در نیمه ی پایینی کادر، نشانی چیدمان می شوند. همچنین مناسب تر است در صفحه ی پشت جلد مطالب متن قید نشوند. بروشورهای اسلیپ کیس بروشورهایی هستند که جلد آنها بصورت یک فولدر یا پوشه ساخته می شوند و صفحات داخل آن بطور مجزا و جدا از یکدیگر تهیه می شوند، سپس این صفحات در داخل جلد یا همان فولدر قرار می گیرند.
غالباً جنس جلد در بروشورهای اسلیپ کیس نسبت به صفحات داخل ضخامت بیشتری دارد، همچنین بدلیل عدم اتصال صفحات متن و جلد، در صورتی که نیاز به جایگزین کردن متن جدید باشد، این امر براحتی امکان پذیر خواهد بود.
پامفلت و لیف لت از گونه های دیگر بروشور هستند. پامفلت، بروشوری است که دارای صفحات اندک است و جنس کاغذ جلد و صفحات داخل آن از کاغذهای گرماژ کم انتخاب می شود. غالب دفترچه های راهنمای کالاهای مصرفی از مجموعه ی پامفت ها به شمار می آیند. لیف لت نیز به برگه های کوچکی اطلاق می شود که درون بسته بندی ها قرار می گیرند و توضیحات لازم را در اختیار مخاطبان قرار می دهند (مانند بسته های دارو).
انتخاب قطع و تعداد صفحات بروشور همچون تمامی گونه های گرافیک بر اساس حجم مطالب نوشتاری و تصویری و نیز مخاطب مشخص می شود. اندازه و نوع قلم نیز متناسب با موضوع و مخاطب تعیین می شود ولی بطور معمول اندازه قلم متن بروشور بین پوینت 8 تا 14نازک انتخاب می شود (شکل ظاهری قلم می تواند در انتخاب قلم های مابین این دو اندازه یاری رسان باشد).

همینطور فاصله بین سطرهای نوشتار متن بر اساس اندازه پوینت حروف به اضافه ی یک سوم همان اندازه انتخاب می شود. اگر چه نهایتاً این اندازه در جهت زیباتر کردن مجموعه اثر قابل افزایش یا کاهش است.
در صفحه آرایی بروشور، رسم یک پایه کار یا گرید الزامی است. پایه کار مشخص می کند که حاشیه های بروشور (قسمت هایی که نوشته قرار نمی گیرد) پهنای ستون نوشتار، محل قرار گیری عکس ها و ... به چه صورت باشند.
بروشور این امکان را به سفارش دهنده می دهد که موضوع خود را به دو یا چند زبان ارائه کند، در حالی که بدلیل تعدد صفحات و فضای قابل توجه، و در دید نبودن تمامی حجم مطالب تصویری و نوشتاری، محصول شلوغ و آزار دهنده نیز نمی شود.
ایجاد روحیه ی هماهنگ در تمامی صفحات بروشور از جمله مواردی است که باید مورد توجه طراح قرار گیرد. این هماهنگی می تواند از طریق اجرای لی اَوت مناسب، به کار گیری عنصر بصری مشترک در صفحات و یا سود بردن از رنگ های هارمونیک انجام پذیرد.

اندازه ی تصاویر در بروشور بسته به سه عامل تعیین می شود:
1) اهمیت تصویر
2) کیفیت تصویر
3) وسعت سطحی که لازم است پوشیده شود.

در بروشورهایی که تعداد صفحات آنها اندک و جهت ورق خوردن صفحات کاملا مشخص است، نیاز به درج شماره صفحه نیست ولی در بروشورهایی که تعداد صفحات زیاد است و در هر مراجعه امکان دارد بخش خاصی از بروشور مورد نیاز کاربر باشد، درج شماره صفحه (از طریق اعداد و یا حروف) و به تبع آن مشخص کردن صفحه فهرست الزامی است. اگر چه یکی از راه هایی ایجاد تنوع در آثار گرافیکی به کار گیری حروف متنوع است ولی بهتر است متن و نوشتار موجود در بروشور با یک یا حداکثر دو نوع فونت نوشته شود و ایجاد تغییرات در بخش های مختلف نوشتار (مانند تیتر، تیترهای فرعی، نشانی و ...) از طریق ایرانیک کردن و یا استفاده از حروف سیاه و نازک همان فونت، صورت گیرد.
بدیهی است در مواردی که موضوع تعریف شونده، نیازمند فضای پر تنش و پر تحرک است، استفاده از چندین فونت نوشتار می تواند در ایجاد و تشدید این فضا کمک رسان باشد ولی در همین زمان نیز لازم است فونت های به کار گرفته شده با یکدیگر سنخیت و هماهنگی داشته باشند.

کاتالوگ چیست؟

محصولی است که از بسیاری جهات دارای تشابه های قابل توجه با بروشور است. ولی عمده تفاوت آن با بروشور، نه در جنسیت، تعداد صفحات و یا نحوه ی ارائه آن، بلکه در چگونگی معرفی موضوع است. کاتالوگ موضوع را بصورت فهرست وار معرفی می کند. به عبارت دیگر، تنها فهرستی- معمولاً مختصر- از موضوع را ارائه می کند، در حالی که همانگونه که پیشتر اشاره شد، بروشور بطور مفصل و دقیق به معرفی موضوع می پردازد. این تفاوت کلیدی می تواند تعیین کننده ی تفاوت کاربرد کاتالوگ نیز باشد.
ارائه ی یک مثال می تواند تفاوت کاربرد بروشور و کاتالوگ را بیشتر مشخص کند. تصور کنید برای خرید تلویزیون به یک فروشگاه لوازم الکترونیک مراجعه کرده اید، فروشنده در ابتدا کاتالوگی در اختیار شما قرار می دهد که مجموعه ای از مدل های گوناگون تلویزیون های تولیدی بصورت فهرست وار و معمولاً به همراه تصویر هر نمونه و مشخصات اولیه از هر مدل (شامل رنگ، ابعاد، وزن، تعداد سیستم های تصویری، قیمت و ...) ارائه شده اند.

پس از آنکه شما مدل مورد نظر را انتخاب و آن را خریداری کردید و در مرحله بعدی، این بروشور محصول است که با ارائه ی اطلاعات کامل و دقیق محصولی که خریداری کرده اید شما را در چگونگی استفاده، نگهداری، تعمیر، ضمانت های لازم و ... در یک کلام هر آنچه در ارتباط با آن کالا لازم دارید یاری می کند.
با توجه به این مثال، می توان نتیجه گرفت که جنسیت کاغذ و مقوا در کاتالوگ با توجه به دفعات بیشتر استفاده از آتن - نسبت به بروشور - باید دوام و در نتیجه گراماژ بیشتری داشته باشد.
همچنین کاتالوگ منطقاً و در بیشتر موارد حجم کمتری از لحاظ تعداد صفحات خواهد داشت و امکان معرفی تعداد محصولات یا خدمات و ... در آن محدوده ی گسترده تری را به نسبت بروشور در بر می گیرد.
گذشته از این موارد، کاتالوگ در دیگر نکات مشابهت فراوانی را با بروشور دارا خواهد بود. اصول و چگونگی چیدمان عناصر بصری، اندازه قلم ها، ابعاد و ... در کاتالوگ نیز تا حدود زیادی مانند صفحه آرایی بروشور است، اگر چه باید توجه داشت کاتالوگ در غالب موارد دارای حجم تصاویر افزونتر نسبت به نوشتار موجود در آن است.

کاتالوگ اگر چه از لحاظ ابعاد نیز مشابهت هایی با بروشور دارد ولی استفاده از قطع A4 بیشتر مرسوم است. اندازه ی تصاویر نیز مانند بروشور تابع عوامل سه گانه ای است که در بخش بروشور اشاره شد.
با این تفاوت که معمولاً و با توجه به اهمیت جذاب بودن عکس در کاتالوگ، عکس های مورد استفاده در کاتالوگ رنگی و دارای کیفیت خواهند بود در حالی که در بروشور تصاویر ممکن است بصورت تک رنگ و حتی رسامی ارائه شوند. (کاتالوگ بیشتر برای موارد اقتصادی تولید می شود و با تصویر مخاطب را جلب می کند ولی بروشور اغلب این وظیفه را به نوشتار محول می کند) همچنین چگونگی فرم بندی آن می تواند مانند بروشور دارای حالت های سه گانه ی یاد شده باشد.
نکته دیگر آنکه بدلیل مسائل اقتصادی و صرفه جویی در هزینه ها در سال های اخیر بویژه در ایران، ارائه کاتالوگ هایی با ویژگی های بروشور و بالعکس بسیار متداول شده است و اگر چه این امر مطلقاً توصیه نمی شود ولی در حال حاضر تولید کاتالوگ- بروشور حجمی برابر با تولید کاتالوگ و بروشور دارد.

سربرگ چیست؟

برگه ای است که بطور معمول در قطع (A4 (7/29 × 21 سانتیمتر ارائه می شود و برای انجام امور نامه نگاری ادارات و موسسات یا اشخاص حقیقی مورد استفاده قرار می گیرد. مواردی که امکان حضور در سربرگ را  دارند، عبارتند از: نشانه و عنوان، نشانی، عناوین مانند «تاریخ، شماره، پیوست» که با توجه به فایل های آماده برای نامه نگاری های اداری، بر روی سربرگ چاپ نمی شوند و تنها فضای لازم برای چاپ آنها توسط چاپگرهای رومیزی در سربرگ پیش بینی می شود. همچنین عناصر بصری تزئینی دیگر. بطور معمول محل قرارگیری آرم و عنوان در بالای سربرگ پیش بینی می شود، این مورد به ویژه در سربرگ های ادارات دولتی بعنوان یک اصل رعایت می شود. اگر چه در سایر موارد طراح می تواند با توجه به روحیه و محدوده ی فعالیت سفارش دهنده، مکان مناسب برای قرار گرفتن آرم و عنوان را تعیین کند.

بدیهی است که محل قرارگیری آرم نباید لطمه ای به کاربری اصلی سربرگ (ضرورت نگارش متن بر روی آن) وارد کند. قرار گرفتن نشانه و عنوان در سمت چپ یا راست (بالا) سربرگ بستگی به شکل و جهت نشانه دارد، ولی بطور معمول در سربرگ های دولتی نشانه در سمت راست بالا قرار می گیرد تا امکان درج تاریخ و شماره نامه در سمت چپ بالا میسر باشد، زیرا درج موارد یاد شده در سمت چپ این امکان را فراهم می کند تا پس از آرشیو و بایگانی نامه های وارده، دستیابی به نامه های مورد نظر بر اساس شماره و تاریخ نامه (در هنگام ورق زدن پرونده بایگانی شده سریع تر انجام پذیرد.) ابعاد نشانه، اگر چه متأثر از شکل گرافیک آن قابلیت کوچک و بزرگ شدن خواهد داشت ولی غالباً محدوده ای بین 5 تا 15 سانتیمتر مربع را به خود اختصاص می دهد. اندازه قلم عنوان نیز بسته به کوتاه یا مفصل بودن آن بین 10 پوینت تا 14 پوینت تعریف و معمولاً با قلم ضخیم ارائه می شود. لازم به توضیح است در صورتی که عنوان طولانی باشد، امکان شکستن آن به دو یا سه خط مقدور است و اغلب بخش های اصلی عنوان را با قلم بزرگ تر از بخش های دیگر قید می کنند. عنوان بلافاصله در کنار آرم قرار می گیرد و بر حسب شکل آرم و ضرورت های دیگر، در پایین، چپ یا راست نشانه جای خواهد گرفت. اگر چه محل قرار گیری عنوان بسته به شکل کلی سربرگ قابل تعریف است اما قرار گیری عنوان در بالای نشانه ی فرضی دور از ذهن است. نوع قلمی که برای عنوان استفاده می شود باید با گرافیک آرم و محدوده فعالیت صاحب آن متناسب باشد. نشانی اغلب در سربرگ قید می شود. اندازه ی قلم نشانی نیز متاثر از کوتاه یا بلند بودن آن محدوده ای بین قلم 8 تا 12 پوینت نازک خواهد داشت، اگر چه نوع فونت قلم انتخابی در اندازه ی قلم بسیار تعیین کننده است.
همچنین نحوه چیدمان نوشتار نشانی نیز تحت تاثیر دیگر عوامل بصری، می تواند چپ چین، راست چین، وسط چین و یا  حتی چیدمانی نامنظم و ساختار شکن داشته باشد.
عناصری که در سربرگ قید می شوند از حاشیه های سربرگ فاصله خواهند داشت (این حاشیه ها از یک سانتیمتر کمتر نخواهند بود). در طراحی گرافیکی سربرگ باید توجه داشت زمینه ی سربرگ حتی الامکان فاقد رنگ باشد، زیرا در صورت عدم رعایت این امر، در هنگام کپی گرفتن یا ارسال سربرگ بوسیله فکس، زمینه ی نسخه ی تکثیر شده، تیره و فاقد کیفیت و کاربرد خواهد بود. همچنین گرفیک اجرا شده برای سربرگ باید به گونه ای باشد تا مشکلی برای نگارش متن و خواندن آن ایجاد نکند. نهایتاً بسته به موضوع و محدوده فعالیت و همچنین نظر سفارش دهنده، محدودیت های ذکر شده امکان کمرنگ شدن دارند و طراحی سربرگ هایی با اقطع های متفاوت و گرافیک متنوع امکان پذیر خواهد بود.
قطع (A5 (8/14 × 21 سانتیمتر پس از قطع A4 در اولویت طراحی قرار دارد. معمولاً این قطع برای مکاتبات داخلی و یا متن های کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد. باید توجه داشت اگر چه ابعاد سربرگ های A5 نصف سربرگ های A4 است اما نباید عناصر بصری را نیز به همین نسبت کوچک کرد، بلکه باید دقیقاً و مجدداً انتخاب قلم نوشتار  و ابعاد عناصر بصری انجام پذیرد. نحوه گرافیک سربرگ در قطع های گوناگون، معمولاً یکسان است و تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارند.

کارت ویزیت چیست؟

کارتی در ابعاد استاندارد 5×9 سانتیمتر است که بر روی مقوا با گراماژ گوناگون ارائه می شود. کارت ویزیت در حقیقت نخستین مانور تبلیغاتی برای یک موضوع است. (بویژه برای اشخاص حقیقی) عناصر بصری که بطور معمول در کارت ویزیت قابلیت حضور دارند عبارتند از: نشانه و عنوان، مختصری از محدوده فعالیت و نشانی. افقی یا عمودی بودن کارت ویزیت بستگی به چگونگی تصاویر و نوشتار آن دارد. در طراحی گرافیک کارت باید محدوده ای خالی از عناصر نوشتاری و تصویری پیش بینی شود تا گرفتن کارت از آن قسمت انجام گیرد.

اندازه قلم ها در کارت ویزیت غالباً از 12 پوینت بیشتر نخواهد بود. همچنین تنوع استفاده از فونت های گوناگون به نسبت سربرگ متداول تر خواهد بود، اگرچه باید توجه داشت این تنوع استفاده، نباید بیش از 2 تا 3 فونت باشد، ضمن آنکه تمامی آنها نیز باید با یکدیگر مشابهت بصری داشته باشند.
استفاده از عکس های با جزئیات، بدلیل عدم امکان بزرگ نمایی آنها، کمتر توصیه می شود. کارت ویزیت نیز متناسب با محدوده فعالیت موضوع و نظر سفارش دهنده قابلیت حرکات فانتزی را خواهد داشت (به استثنای ادارات دولتی).
اگر چه ابعاد کارت ویزیت بیشتر بصورت استاندارد استفاده می شود ولی در صورتی که کارت بصورت عمودی طراحی شود، کاستن از پهنای کارت (2 تا 4 میلیمتر) سبب زیباتر شدن قطع خواهد شد.توجه به تراز کردن انتها و ابتدای خطوط و نوشتار با یکدیگر و با تصاویر و فرم ها می تواند گرافیک کارت را قوام بخشد و بر زیبایی چیدمان بیفزاید

تفاوت هاست و دامین چیست؟

 این سوالیست که اکثر افرادی که تازه با دنیای اینترنت آشنا شده‌اند و قصد راه‌اندازی وبسایت دارند برایشان مطرح می‌شود!
تفاوت هاست و دامین با تعریف آنها مشخص می‌شود:

هاست  (Host): به فضایی گفته می‌شود که داده‌ها و کدهای وب‌سایت بر روی آن قرار می‌گیرند و امکاناتی از قبیل دسترسی به دیتابیس، ارسال و دریافت ایمیل، اجرای کدها و … را فراهم میکند.
این فضا توسط شرکت‌های هاستینگ بر روی سرورهایشان ایجاد شده و به مشتریان اجاره داده می‌شود.
برخی از خصوصیاتی که در هنگام اجاره سرویس هاستینگ باید به آن توجه داشت عبارت اند از :
• میزان فضا (Quata) : مثلا 100 مگابایت، 1 گیگابایت، …
• نوع هاست : ویندوز یا لینوکس
• کشوری که سرور هاستینگ در آن قرار دارد.
• تعداد اکانت‌های ایمیل
• تعداد دیتابیس‌ها
• میزان پهنای باند (bandwidth) : حجم اطلاعاتی که در یک ماه می‌توان ارسال و دریافت کرد.
• پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی : مثل PHP, ASP و …

دامین (Domain) : دامین، دامنه یا دومین (domain) به نامی گفته می‌شود که وب‌سایت از طریق آن قابل دسترس خواهد بود. مثلا شما برای ورود به سایت استدیو خانه عکس باید در نوار آدرس مرورگر خود KhaneyeAx.com را تایپ کنید تا وارد این سایت شوید، که به KhaneyeAx.com دامین گفته می‌شود.
دامین‌ها از دو بخش تشکیل شده‌اند، Name و tld . در مثال بالا KhaneyeAx نام دامنه و co.ir. که در انتهای دامین قرار دارد tld است. (به tld پسوند دامنه (دامین‌های سطح بالا) نیز گفته می‌شود)
برخی پسوندهای متداول عبارت اند از : com , net , org , ir , …
برای ثبت دامین می‌بایست از طریق شرکت‌هایی که خدمات ثبت دامین ارائه می‌دهند اقدام کنید و به این نکته توجه داشته باشید که دامنه‌ها نیز مانند هاست تاریخ انقضا دارند! بدین معنی که صاحب دامنه می‌بایست دامنه را در بازه زمانی مشخص (1 سال، 5 سال، …) تمدید کند.
Sub Domain چيست؟
نامي است که قبل از نام اصلي Domain قرار مي گيرد و با نقطه از آن جدا مي شود. به عنوان مثال KhaneyeAx.com يک Domain است و demo.KhaneyeAx.com يک Sub Domain است.

ذخیره سازی امن اطلاعات (رمزنگاری اطلاعات)

در زمینه تولید نرم افزار و طراحی وب، گاها پیش می آید که نیاز به ذخیره سازی اطلاعات به صورت امن باشد، برای مثال جهت ذخیره کردن کلمه عبور کاربران و یا دیگر اطلاعات حیاتی که ارزشمند میباشند.
در این شرایط از الگوریتم های رمزنگاری استفاده میشود. الگوریتم های رمزنگاری به دو بخش کلی تقسیم میشوند :
1. الگوریتم های رمزنگاری قابل بازگشت
2. الگوریتم های رمزنگاری غیر قابل بازگشت
الگوریتم های قابل بازگشت در مواردی استفاده میشوند که در آینده نیاز به بازیابی اطلاعات ذخیره شده باشد. برای مثال در یک سایت فروش شارژ تلفن همراه، جهت محافظت از شارژها، میبایست شارژها به صورت رمزنگاری شده در دیتابیس ذخیره شوند و در هنگام فروش شارژ، شارژ رمزنگاری شده بازیابی و در اختیار مشتری قرار داده شود.
الگوریتم های ذخیره سازی قابل بازگشت زیادی وجود دارند. این الگوریتم ها نیز خود به دو دسته معمول تقسیم میشوند : الگوریتم هایی که از یک یا چند رشته امن جهت ذخیره سازی استفاده میکنند و برای بازیابی نیز به یک رشته مشخص نیاز دارند، مانند mcrypt و الگوریتم هایی که بدون نیاز به هیچ رشته ثانویه ای اطلاعات را رمزنگاری و بازیابی میکنند مانند base64.
در مثال سایت فروش شارژ استفاده از ذخیره سازی با استفاده از یک رشته امن، مورد نیاز است. زیرا در صورت هک شدن و یا دسترسی غیرمجاز به دیتابیس شارژها قابل بازیابی نیستند! و حتما نیاز به رشته مخصوص جهت بازیابی میباشد.
 
الگوریتم های رمزنگاری غیر قابل بازگشت که به آنها Hash گفته میشود، در مواردی مثل ذخیره سازی کلمه عبور کاربرد دارد. یکی از معمول ترین این الگوریتم ها MD5 میباشد، که رشته دریافتی را به یک کد 32 بایتی یکتا (احتمال تولید دو کد 32 بایتی یکسان از دو رشته متفاوت در این الگوریتم بسیار کم و نزدیک به 0 است!) تبدیل میکند.
برای مثال زمانی که کاربر در سایت ثبت نام میکند کلمه عبوری که مشخص کرده است Hash شده و در دیتابیس ذخیره میشود. زمانی که کاربر قصد ورود به سایت را دارد، میبایست نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد کند، کلمه عبور وارد شده نیز پس از Hash شدن با کلمه عبور Hash شده موجود در دیتابیس مقایسه میشود، در صورت یکسان بودن بدین معنیست که کاربر کلمه عبور را صحیح وارد کرده است.
البته مثال بالا در حال حاظر یک نمونه ضعیف جهت ذخیره سازی کلمه عبور میباشد. از جدیدترین و امن ترین روش های ذخیره سازی کلمه عبور میتوان به روش Hash & Salt اشاره کرد.

کیوآر کد چیست؟

QR Code یک رمزینه ماتریسی (یا بارکد دودورا [دوبعدی]) است. می‌توان آن را با پوینده‌های، تلفن همراه دوربیندار و تلفن هوشمند خواند. این بارکد دربردارندهٔ چیدمانی از چهارگوش‌های سیاه بر روی زمینهٔ سپید است. دادهٔ نهفته می‌تواند نوشته، نشانی وب، شماره تلفن، یا دادهٔ دیگری باشد.

QrCode Details

نمونه کیوآرکد، برای نمایش عملگرهای اصلی
۱- نسخه کد
۲- برای قالب‌بندی
۳- اطلاعات اصلی و کلیدهای تصحیح خطا
۴- الگوی لازم
۴٫۱- موقعیت‌یاب
۴٫۲- تراز
۴٫۳- زمان‌بند
ایده ساخت و اجرای این رمز، در شرکت تویوتای ژاپن و در سال ۱۹۹۴ میلادی بدست آمد. استفاده از این کد در ژاپن بسیار فراگیر است و بیشترین کاربرد را میان بارکدهای دوبُعدی دارد. "QR" کوتاه "Quick Response" (پاسخ سریع) می‌باشد، زیرا سازندهٔ آن می‌خواست کُد به گونه‌ای باشد که درونمایه با شتاب زیاد رمزگشایی شود.

ابعاد و سایز استاندار کارت ویزیت

نسبت ابعاد

ابعد (در)

ابعاد (میلی متر)

کشور / استاندارد

۱٫۴۲۳

۲٫۰۴۷×۲٫۹۱۳

۵۲×۷۴

ابعاد ISO 216 ، A8

۱٫۵۴۵

۲٫۱۶۵×۳٫۳۴۶

۵۵×۸۵

ایتالیا ، بریتانیا ، فرانسه ، آلمان ، اتریش ، هلند ، سوئیس

۱٫۵۸۶

۲٫۱۲۵×۳٫۳۷۰

۵۳٫۹۸×۵٫۶۰

کارت‌های اعتباری در ابعاد ISO / IEC 7810 ID-1

۱٫۶۳۶

۲٫۱۶۵×۳٫۴۵

۵۵×۹۰

استرالیا ، دانمارک ، نیوزیلند ، نروژ ، تایوان ، سوئد ، ویتنام ، هند ، کلمبیا

۱٫۶۵۵

۲٫۱۶۵×۳٫۵۸۲

۵۵×۹۱

ژاپن

۱٫۶۶۷

۲٫۱۲۵×۳٫۵۴۳

۵۴×۹۰

هنگ کنگ ، چین ، سنگاپور

۱٫۷۵

۲×۳٫۵

۵۰٫۸×۸۸٫۹

کانادا ، ایالات متحده

۱٫۷۷۱

۱٫۸۸۹×۳٫۳۴۶

۴۸×۸۵

ایران

۱٫۸

۱٫۹۶۸×۳٫۵۴۳

۵۰×۹۰

سریلانکا ، آرژانتین ، برزیل ، چک افریقا

تراکت چیست؟

نوعی تبلیغات تکثیری است با عمری کوتاه ، جهت بیان خبر و یا آگاهی دادن یک موضوع در”مدت زمان معلوم” با بیانی مستقیم و بدون واسطه ، جهت معرفی و ترغیب مخاطب برای استفاده از خدمات و اقلام مورد نظر ، به صورتی که خبر و آگهی درج شده بر روی تراکت ، نوید از یک تحول ، خبر مهم و یا یک جهش در فعالیت را دارا باشد . تراکت ها غالباً با بیان تصویری و نوشتاری و به صورت چهار رنگ و فاقد پیوست می باشند برای اندازه آن، ابعاد استاندارد درنظر گرفته شده است.یک گالری ، موسسه تجاری ، فرهنگی ، ویا غیره ، پس از انجام فعالیتهای روزمره و همیشگی، برای تغییر و تحول درروند عملکرد خود اقدام به چاپ و تکثیر تراکت مینماید تا اعلام کند که شیوه عملکرد و فعالیت آن واحد در یک مدت زمان معلوم تغییر نموده است . به صورت مثال : خبر از افتتاحیه موسسه جدید با گرایش به حرفه جدید ، ویا خبر از حراج های فصلی در یک مدت زمان خاص و معلوم ، یک رویداد و یا فراخوان شرکت در میتینگ ، مسابقه ،و جشنواره های هنری و یا هر رویداد دیگری که احتیاج به معرفی و آگاهی از جهش فکری و روند‌کاری داشته باشد. تبلیغات همه چیز را در بر می‌گیرد. تمام کارهایی که انجام می‌دهید یا نمی‌دهید. و تنها یک هدف دارد: فروش کالای بیشتر، با قیمت بیشتر، به تعداد بیشتری از افراد(سرجیو زایمن) ولی این چطور ممکن است؟ برای موفقیت در یک کار اصول زیادی هست که باید رعایت شوند. اصولی که نادیده گرفتن هر یک از آنها ممکن است در روند فروش تاثیر منفی داشته باشد. تبلیغات شامل تمام موارد زیر می‌شود: نام تجاری، بسته‌بندی، احساسی که کالا به مشتری می‌دهد، ویژگی خاص آن کالا، نحوه رفتار با مشتری، نحوه رفتار با کارکنان، شهرت، حمایت مالی، سخنگو، نحوه صحبت منشی‌تان با تلفن، گزینه تبلیغاتی، مطالبی که در تبلیغاتتان می‌گویید، کارهایی که باید انجام دهید؛ ولی نمی‌دهید و موارد بسیاری دیگر. ما نام هر یک از این موارد را ارزش می‌گذاریم. ارزش چیزی است که مشتری را به سمت خرید کالا یا خدمت سوق می‌دهد. پولی که مشتری پرداخت می‌کند، در قبال همین ارزش‌هاست.  

ابعاد و اندازه استاندارد کاغذ

در مورد ابعاد کاغذ ها تا کنون در زمان های مختلف و در کشورهای گوناگون، استانداردهای متنوعی ارائه شده. با این حال به نظر می رسه امروزه دو سیستم سازمان استاندارد بین الملی (ISO) و سیستم استاندارد آمریکای شمالی دو سیستم استانداردی هستند که استفاده از اون ها وسیع تر هست.

استاندارد بین المللی ایزو 216 یا (The international standard: ISO 216):
استاندارد بین المللی ابعاد کاغد یا ایزو 216 بر پایه استاندارد DIN کشور آلمان قرار گرفته. (دلیل استفاده از استاندارد کشور آلمان در این مورد به سابقه و پیشرو بودن این کشور در صنایع چاپ و کاغذ مربوط بوده) . ویژگی منحصر به فرد این سیستم مقیاس پذیر بودن اون هست. بر این اساس در همه ابعاد کاغذ های استاندارد ایزو ، نسبت طول به عرض تقریبا برابر با 1/4142 ( جذر عدد 2) است. در این استاندارد سه خانواده کاغذ با ابعاد مشخص وجود دارند : گروه A ، گروه B و گروه C.

توجه داشته باشید که بر اساس استاندارد ایزو نحوه بیان ابعاد یک ورق کاغذ باید بصورت عرض در طول (با توجه به حالت لاتین ) باشه. برای مثال هنگام نام بردن سایز A4 اونرو بصورت 297 ×‌ 210 میلی متر بیان می کنند. دقت کنید که واحد اندازه گیری استاندارد «میلی متر» هست و ضمنا بدونید که با توجه به استفاده از نسبت 4142 /1 برخی از ابعاد عدد اعشاری می شده که اونرو روند کردن.

گروه A
- در این گروه نسبت طول به عرض کاغذ عدد مطلق 1/4142 هست.
- اندازه مساحت کاغذ A0 در این گروه 841 × 1189 mm و تقریبا برابر با یک متر مربع (در واقع 999949 میلی متر مربع بوده که به یک متر مربع روند شده) هست . این اندازه به عنوان استاندارد مبنا برای تعیین گرماژ یک ورق کاغذ استفاده می شه.
- در این گروه کاغذ های کوچکتر با نصف کردن طول کاغذ بزرگتر به دو قسمت بدست می یاد. برای مثال قطع A1 با نصف کردن طول کاغذ A0 به دو قسمت مساوی به دست می یاد بنابراین قطع A1 مساوی خواهد بود با 594 × 841 ( البته عرض 594/5 بوده که روند شده ). همانظور که می بینید عرض کاغذ بزرگ تر بعد از نصف شدن طول کاغذ کوچکتر خواهد بود.

گروه B و C
اگر چه اندازه های گروه A محدوده قابل قبولی از اندازه ها را در اختیار ما قرار می دهند با این حال نمی توان گفت که لزوما کافی هستند. به همین دلیل اندازه هایی در دو گروه B و C علاوه بر اندازه های گروه A ایجاد شده اند تا اندازه های غیر متعارف و خاص هم پوشش داده بشوند. البته اندازه های گروه B و C هم از لحاظ هندسی مشابه اندازه های گروه A به دست اومدن. بر این اساس اندازه های گروه B به نحوی ایجاد شدن که هر اندازه از این گروه میانگین هندسی دو اندازه از گروه A باشه. برای مثال قطع کاغذ B1 تقریبا مابین قطع کاغذ A0 و A1 هست. به این ترتیب از کاغذ A0 می توان قطع B1 و از قطع B1 هم می توان کاغذ A1 را به دست آورد. اما اندازه گروه C ما بین اندازه های گروه A و B قرار دارند. برای مثال قطع کاغذ C4 کوچکتر از B4 اما بزرگتر از A4 است. از اندازه های گروه C برای ساخت پاکت های مراسلاتی استفاده می کنند.

چاپ دیجیتال و تفاوت آن با چاپ افست چیست؟

چاپ دیجیتال یکی از روش‌های تبدیل تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی است. این روش معمولا شامل چاپ حرفه ای در تیراژهای کم تعداد توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که بوسیله چاپگرهای لارج فرمت و/یا چاپگرهای لیزری و جوهرافشان حرفه ای انجام می‌شود. چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روشهای سنتی مثل چاپ افست است ولی این قیمت بالاتر معمولا با صرفه جویی در هزینه های دیگری که در تهیه پلیت های چاپ انجام می‌شوند برای تیراژهای کم تعداد جبران می‌شود. این روش امکان چاپ بلافاصله پس از تقاضا در تیراژ محدود را فراهم می‌آورد و امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه (اطلاعات متغیر) در هر برگ چاپی را در اختیار می‌گذارد. صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشینهای چاپ دیجیتال در بالا بردن کیفیت، پایین آمدن هزینه تمام شده هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ به این معناست که چاپ دیجیتال در حال رسیدن به نقطه رقابت با چاپ افست و حتی پیشی گرفتن از آن است.

تفاوتهای عمده :
چاپ دیجیتال با سایر روشهای چاپ مثل چاپ افست و یا لتر پرس دارای تفاوت اساسی است. برخی از این تفاوت‌ها به شرح زیر است:
     • به دلیل حذف مراحل پیش از چاپ شامل لیتوگرافی، فرآیند چاپ دیجیتال کوتاه تر است
     • در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپ شده مقدار ثابتی است
     • در این روش میزان مواد باطله شامل کاغذ و مواد شیمیایی کمتر است چون نیازی به رسیدن به رنگ و یا تنظیمات حین چاپ وجود ندارد
     • چاپ دیجیتال در هر دور چاپ می تواند تصویر و متن متفاوتی را چاپ کند چون در این روش از پلیت استفاده نمی شود

چاپ افست

چاپ افست نوعی از چاپ که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برمی گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می‌کنند. ماشین معمولی چاپ افست دارای سه استوانه‌است . در چاپ افست نخست آن چه را که باید چاپ شود بر روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌کنند، سپس این صفحه را با مواد شیمیایی طوری حساس می‌کنند که فقط نوشته‌ها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به خود می‌گیرد. زینک را به دور نخستین استوانه می‌پیچند؛ طرح آن بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برمی گردد. کاغذ سفید که متوالیا به دور استوانه سوم می‌پیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می‌گیرد. سرعت کار ماشین‌های چاپ افست بیش از چاپ مسطح (حروفی) می‌باشد.

علم شیمی نقش مهمی در چاپ افست دارد، چاپ افست تقابل بین آب و مرکب است که بر روی سطح پلیت که صفحه ای از جنس آلومینیوم می باشد صورت میپذیرد که اصطلاحاًدر چاپ افست به این صفحه زینک گفته می شود سطح رویی این صفحه توسط روش های الکترو شیمیایی اکسید شده است وتبدیل به اکسید آلومینیوم گردیده است تاسختی و مقاومت شیمیایی آن بالا رود . سطح رویی زینک را با مواد پلیمری حاوی مواد حساس به نور نمک های دیازونیوم پوشش می دهند.زینک توسط نور ماورای بنفش ویا لیزر نوردهی می شود تا تصویر برروی آن ایجاد گردد وسپس توسط یک محلول قلیایی شستشو می شود تا ماده پلیمری در نقاط نور خورده از روی سطح زینک برداشته شود بدین طریق دو ناحیه بر روی سطح زینک ایجاد می شود( نواحی آب دوست و نواحی چربی دوست)، نواحی تصویری روی سطح زینک که ازماده پلیمری تشکیل شده است چربی دوست و جاذب مرکب و نواحی دیگر آب دوست و جاذب رطوبت می‌باشد .برای آنکه در نواحی غیر تصویری سطح زینک، لایه نازکی از آب وجود داشته باشد تاازنفوذ مرکب به آن جلوگیری شود باید کشش سطحی آب ورودی به سطح زینک را کاهش داد که معمولاً با اضافه کردن موادی مانند ایزو پروپیل الکل این کار صورت می گیرد. همچنین آب موجود در ماشین چاپ که قسمتهای غیر تصویری را پوشش میدهد که اصطلاحاً محلول مرطوب کننده نامیده می شود باید دارای خاصیت اسیدی باشد و PH آن در محدوده 4.8-5.2 باشد که با استفاده از یک محلول بافری به نام داروی آب و اضافه کردن به محلول مرطوب کننده صورت می پذیرد.

از بزرگترین تولیدکنندگان ماشینهای چاپ افست درجهان کمپانی هایدلبرگ آلمان است .  

عضویت خبرنامه


با ما در تماس باشید ...
آدرس ایمیل شما برای تبلیغات استفاده نشده و در اختیار مجموعه دیگری قرار نخواهد گرفت.


فضای کاربری


درخواست فضای کاربری ...
شما میتوانید با ارسال درخواست فضایی اختصاصی جهت آرشیو اطلاعات خود داشته باشید.


Go to top